
TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
ÇOCUK HAKLARI ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME MERKEZİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 -(1) Bu Yönergenin amacı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde kurulan Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezinin yapı ve işleyişine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 -(1) Bu Yönerge, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde kurulan Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezinin görev, yetki ve sorumlulukları ile görevlendirilen personelde aranan niteliklere ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 3 -(1)Bu Yönerge, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu'na, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 319 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 - (1) Bu Yönergede yer alan;
a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Başkanlık: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığını,
ç) Danışma Kurulu: Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezineçocuk hakları ile ilgili danışma hizmeti sunan Danışma Kurulunu,
d) Kurul Başkanı: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanını,
e) Merkez: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde kurulan Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezini,
f) Merkez Koordinatörü: Kurul Başkanı veya Kurul Başkanı tarafından görevlendirilen Talim ve Terbiye Kurulu Üyesini ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları, Görevleri, Oluşumu ve Görev Alacak Personelin Nitelikleri
Merkezin amacı
Madde 5 -(1)Merkezin amacı, çocuk haklarının insan hakları ilkelerine uygun olarak korunması ve yaygınlaştırılması ile millî-toplumsal değerlere dayalı olarak eğitim sisteminin geliştirilmesine katkı sağlamaktır.
Merkezin görevleri
Madde 6 -(1)Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezinin görevleri:
a) Bakanlık içinde çocuk hakları ile ilgili kalite, eşitlik, etkililik, fırsat eşitliği ilkelerine uygun politika ve stratejiler geliştiren birimlerle çalışmalar yapmak,
b) Bakanlık içinde çocuk hakları ile ilgili yürütülen çalışmaların niteliğinin artırılması için ilgili birimlerin çalışmalarını takip etmek ve iş birliği yapmak,
c) Çocuk hakları ile ilgili ulusal ve uluslararası boyuttaki gelişmeleri takip etmek, araştırma geliştirme faaliyetleri yapan kurum ve kuruluşlar ile iş birliği yapmak,
ç) Merkezin amacı doğrultusunda çocuk hakları üzerine araştırma yapmak,
d) Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim seviyelerinde çocuk hakları bilinci oluşturmak için politika önerilerinde bulunmak,
e) Çocuk hakları üzerine politikalar belirlemek için tavsiye kararların alınacağı bilimsel toplantılar düzenlemek,
f) Çocuk haklarına yönelik toplumsal duyarlılığı artırmak ve çocuğun üstün yararı ilkesi kapsamında aileye yönelik, koruyucu, önleyici, eğitici ve geliştirici faaliyetlere ilişkin ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapmaktır.
Merkezin oluşumu ve görev alacak personelin nitelikleri
Madde 7 -(1) Merkez, Merkez Koordinatörü koordinasyonunda faaliyetlerini gerçekleştirir.
(2) Kurul Başkanı tarafından Başkanlıkta görev yapan öğretmenler arasından merkeze görevlendirme yapılır. Merkezde görevlendirilen öğretmenlere, Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Kararın 16. maddesinin 2. fıkrasına göre ek ders ödenir.
(3) Kurul Başkanı ihtiyaç halinde merkeze personel görevlendirebilir.
(4) Merkeze yapılan görevlendirmelerde aşağıdaki niteliklerden birine sahip olması tercih nedenidir:
a) İlgili alanda lisansüstü eğitim almış olmak,
b)Araştırma ve analiz yapma konusunda tecrübeli olmak,
c)Dijital okuryazarlık konusunda yetkin olmak,
ç)İzleme ve değerlendirme konusunda donanımlı olmak,
d)Millî Eğitim Bakanlığı bünyesindeki resmî okullarda fiilî olarak en az 5 (beş) yıl öğretmen olarak çalışmış olmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Danışma Kurulunun Oluşumu, Üyeleri ve Çalışma Esasları
Danışma kurulunun oluşumu ve üyelerinin belirlenmesi
Madde 8 -(1) Danışma Kurulu, Bakan tarafından 2 yıl süre ile görevlendirilir ve en fazla 11 üyeden oluşur.
(2) Kurul Başkanı ve Merkez Koordinatörü, Danışma Kurulunun doğal üyesidir.
(3) Danışma Kurulu; Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığında, yükseköğretim kurumlarında, kamu kurumlarında veya sivil toplum kuruluşlarında çocuk hakları veya ilgili alanda çalışma yapanlardan oluşur.
Danışma kurulunun çalışma esasları
Madde 9 -(1) Danışma Kurulu çalışmalarını aşağıdaki esaslara göre yürütür:
a) Danışma Kurulu, Başkanlığın daveti üzerine her yıl en az bir defa toplanır.
b) Danışma Kuruluna Kurul Başkanı, Kurul Başkanın bulunmadığı durumlarda Merkez Koordinatörü başkanlık eder.
c) Danışma Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşit olması durumunda Başkanın taraf olduğu görüş, çoğunlukta sayılır. Danışma Kurulu kararları tavsiye niteliğindedir.
ç) Toplantılara gündemle ilgisi olan Bakanlık birimleri davet edilebilir ancak toplantıda oy hakları yoktur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Çeşitli hükümler
Madde 10 -(1) Danışma Kurulunun sekretarya işleri, Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezi tarafından yürütülür.
(2) Danışma Kurulu üyelerinin yolluk ve yevmiyeleri, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı bütçesinden ödenir.
Yürürlük
Madde 11-(1)Bu Yönerge onay tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 12 -(1)Bu Yönerge hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.